Екологічне виховання школярів

Екологічне виховання школярів
Загальновідомо, що на сьогоднішній день у світі склалася складна екологічна ситуація. Глобальне потепління, вимирання рідкісних видів тварин, часті лісові пожежі, урагани і повені змушують бити тривогу вчених-екологів всього світу. Розвиток цивілізації (урбанізація, розквіт промисловості) призвело до надмірного забруднення навколишнього середовища, і стан її погіршується з кожним роком. При цьому основна проблема сучасного суспільства полягає в недбалому ставленні людей до природи, відсутність у населення нашої планети елементарного екологічного виховання.
Сучасні навчальні програми намагаються надолужити згаяне, проводячи екологічне виховання школярів. Однак батькам і педагогам слід знати, що розмови про екологію слід заводити задовго до школи. Виховання екологічної культури слід впроваджувати з дитинства, щоб, ставши школярем, дитина вже мав деякі знання в цій сфері.

Заходи з екологічного виховання школярів


Підхід до екологічного виховання молодших і старших школярів помітно відрізняється. Перш за все, відмінність полягає в методах, за допомогою яких педагог доносить інформацію до своїх учнів. Робота з екологічного виховання молодших школярів має відбуватися в ігровій формі. Вона передбачає використання наступних методів:

  • проведення теоретичних занять з екології;

  • походи і виїзди на природу (ліс, поле, до водойми) з метою спостереження за природними явищами;

  • вільне спілкування на тему взаємовідносини «людина - природа».


  • Дітям молодшого шкільного віку слід подавати інформацію дозовано, ґрунтуючись на базових поняттях природознавства. Наприклад, спочатку дитина повинна засвоїти, що природа - це не власність людей, а жива матерія, і її не можна ображати. Діти повинні навчитися розрізняти поняття добре/погано: підгодовувати птахів добре, а ламати гілки дерев - погано, посадити дерево - правильно, а зірвати квітку - неправильно. Рекомендується проводити ігрові заняття, спрямовані на засвоєння цього матеріалу. Під час перебування на природі слід навчити дітей до основного наукового методу спостереження. Початкова школа не передбачає ніякого аналізу, а лише накопичення бази знань.
    Свої плоди приносить спілкування з тваринами у домашніх умовах і в живих куточках. Спочатку діти спілкуються з тваринами, тому що це просто цікаво; потім настає момент, коли дитина усвідомлює, що дбати про живу істоту - це добре, приємно і правильно, а пізніше приходить розуміння необхідності такої турботи.
    Коли діти, які отримують подібне екологічна освіта, виростають і стають старшокласниками, побудувати роботу з ними вже набагато легше. Старших школярів, захоплених екологією, можна організувати екологічний гурток, де проводити особливо цікаві дослідження і навіть наукові експерименти. Крім звичайних теоретичних і практичних занять, можна влаштовувати:

  • тематичні дискусії, диспути, бесіди;
  • Екологічне виховання школярів

  • «екологічні ігри» Що? Де? Коли?», «Брейн-ринг», олімпіади та вікторини;

  • шкільні ток-шоу.


  • Необхідність морально-екологічного виховання школярів повинні розуміти не тільки вчителі природознавства. Прищепити дітям любов та дбайливе ставлення до природи, зацікавити підростаюче покоління проблемами екології - ось одна з цілей сучасної освіти. Не тільки школа, а й родинне оточення повинно допомогти дитині зрозуміти важливість цього питання. І хто знає, можливо, саме ваша дитина стане в майбутньому відомим екологом і знайде рішення проблеми, як урятувати природу від руйнування.