Екологічне виховання в дитячому садку

Екологічне виховання в дитячому садку
Дошкільний вік характеризується підвищеною допитливістю в різних сферах, але діти виявляють особливий інтерес до природи. Тому екологічне виховання в дитячому саду займає важливе місце в розвитку пізнання навколишнього світу, вироблення гуманного ставлення до всього живого і формуванні усвідомленого поведінки у природному середовищі.
Метою екологічного виховання є:

  • формування знань про природу, природні явища, рослинний і тваринний світ;

  • розвиток естетичних почуттів: любові, поваги, дбайливого ставлення до світу природи;

  • спонукання дітей бажання доглядати за природою і тваринами, берегти і зберігати природні багатства.


  • Актуальність екологічного виховання


    Формування гуманного ставлення до природи - основне завдання екологічного виховання, яка реалізується шляхом розвитку у дітей співчуття, співпереживання і співчуття до всіх живих істот на планеті. Людина - частина природи, але найчастіше саме він робить згубний вплив на навколишній світ. Формування активної позиції захисника і одного» світу природи є основою у вихованні екологічної культури дошкільників. Діти особливо вразливі і чутливі, тому активно включаються у всі заходи щодо захисту тих, хто цього потребує. Важливо показати дітям, що люди займають більш сильну позицію по відношенню до світу природи (наприклад, рослини зав'януть без поливу, птахи взимку загинуть від холоду без харчування). Тому нам слід спрямувати всі зусилля на те, щоб усе живе на землі розвивалося й приносило радість (наприклад, ранковий спів птахів під вікном буде приємно тим, хто їх годував взимку, а квітучий квітка на вікні порадує тих, хто його поливав).
    Отримані знання про навколишній світ повинні підкріплюватися практичною діяльністю та наочними прикладами для того, щоб діти бачили позитивний результат своєї діяльності і мали бажання вдосконалювати свої досягнення.

    Форми і методи екологічного виховання


    Велике значення в екологічному вихованні особистості займають екскурсії, завдяки яким діти знайомляться з розмаїттям природного світу і спостерігають за явищами природи. Екскурсії також важливі для накопичення знань про особливості природи рідного краю та орієнтування на місцевості: уміння знаходити взаємозв'язки у природі, спостерігати народні прикмети, передбачати наслідки діяльності людини, як сприятливою, так і негативною. Під час екскурсії діти вчаться взаємодіяти з навколишнім світом. Для цього вихователь приділяє особливу увагу тому факту, що людина - лише гість у світі природи, і тому повинен слідувати заповідям: дотримуватися тиші, бути терплячим і уважним.
    Роль казки у вихованні дошкільників важко переоцінити, а екологічні казки цікаві, перш за все, новизною сюжету і введенням незвичайних персонажів. Завдяки казкам дітям у доступній формі можна розповісти про складні явища в природі, про відносини природи і людини і важливості людської праці. Особливе місце займають казки, придумані самими дітьми.
    Одним з основних видів навчання дошкільників є дидактичні ігри екологічного виховання.
    Екологічне виховання в дитячому садку
    Завдяки грі дитина вчиться виділяти ознаки явищ і предметів, порівнювати і класифікувати їх. Діти засвоюють нову інформацію про природному світі, розвиваючи пам'ять і сприйняття, міркують про життя тварин і рослин, розвиваючи мислення і мова. Дидактичні ігри сприяють застосуванню отриманих знань для спільних ігор, удосконалюючи в дітях навички комунікації.
    Зрозуміло, екологічний розвиток дітей в саду буде особливо ефективним, якщо воно взаємопов'язане з екологічним вихованням у сім'ї. Тому педагоги повинні спонукати батьків до створення сприятливих умов для еколого-розвивального середовища в домашніх умовах.